رستوران حستوران تجلی یک رستوران ایرانی


۱۳۹۸-۰۴-۰۹

این روزها کمتر کسی است که اسم پر آوازه‌ی رستوران حستوران که یک رستوران ایرانی است را نشنیده باشد. این رستوران یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ایرانی است که در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد و مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت.

رستوران حستوران | حستوران

طراحی فوق‌العاده، اسم منحصر‌به‌فرد، تنوع غذاهای ایرانی و طریقه خاص سرو آن‌ها نام این رستوران ایرانی را خیلی زود بر سر زبان‌ها انداخت. می‌توان رستوران حستوران یک انقلاب در عصر رستوران ایرانی و همچنین غذاهای ایرانی بود. هر چیزی در این رستوران ایرانی با وجود حفظ سنت‌ها یک نوآوری و خلاقیت را با خود به همراه داشت. در ادامه ویژگی‌های این رستوران را تجلی بارز یک رستوران اصیل ایرانی است مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

رستوران حستوران تجلی سرزمین حس در یک رستوران ایرانی

قبل از هر چیز می‌خواهیم به اسم این رستوران ایرانی بپردازیم. حستوران به معنی سرزمین حس است. اگر حتی یک بار به این رستوران رفته باشید، متوجه دلیل این نام گذاری خواهید شد. همه‌ی ظروف و تقریباً بیشتر دکوراسیون در این رستوران ایرانی از جنس مس است. اما چرا؟

مس در فرهنگ و سنت ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. در گذشته بیشتر مردم از ظروف مسی برای طبخ و همچنین سرو غذا استفاده می‌کردند. امروزه دلایل علمی زیادی نیز برای استفاده از ظروف مسی و فواید آن برای بدن انسان وجود دارد. در رستوران حستوران با توجه به فرهنگ سنتی مردم ایران تقریباً تمام ظروفی که در آن‌ها غذا سرو می‌شود، مسی هستند. بیشتر وسایلی که از جنس مس نیستند نیز به رنگ مسی هستند. حتی سر در ورودی رستوران حستوران یک سینی مسی بزرگ نصب شده که نام رستوران حستوران و سال تأسیس روی آن حک شده است.

فضای داخلی رستوران حستوران

وقتی از سر در رستوران حستوران داخل بروید وارد یک حیاط کوچک خواهید شد که در گوشه‌ای از آن یک نانوایی سنتی مشغول پخت نان برایی غذاهای این رستوران است. هرچند شاید پختن نان تازه برای غذا در رستوران یک ایده‌ی جدید در بین رستوران‌های ایرانی نباشد و برخی از دیگر رستوران‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند، اما بازم هم خالی از جذابیت نخواهد بود. در این نانوایی کوچک برای پیش‌غذای مشتریان نان محلی گرد و بسیار خوشمزه‌ای پخت می‌شود.

فضای داخلی رستوران حستوران | حستوران

در ورودی رستوران یک در چوبی قدیمی با شیشه‌های رنگی است که ارتفاع آن ۱۶۰ سانتی متر است. دیدن نانوایی در حال پخت نان و این در چوبی قدیمی کنار هم قطعاً نوستالژی خانه‌های قدیمی تهران را برای کسانی وارد این رستوران ایرانی می‌شوند تداعی می‌کند. در حیاط این رستوران ایرانی یک حوض فیروزه‌ای کوچک نیز وجود دارد که به حوض آرزوها شهرت دارد. وقتی غذای مشتریان تمام شد به هر یک از آن‎ها یک سکه داده می‌شود تا یک آرزو کنند و در حوض آرزوها بیندازند. این حوض کوچک فیروزه‌ای شبیه حوض‌های کوچک در حیاط خانه‌های قدیمی سنتی و ایرانی است.

فضای داخلی رستوران

پس از عبور از حیاط می‌توان وارد فضای داخلی رستوران شد. فضای داخلی رستوران با دکوراسیونی کاملاً سنتی و ایرانی شما را شگفت زده خواهد کرد. با دیدن فضای اصیل ایرانی و نمادهای سنتی که در گوشه و کنار رستوران استفاده شده است قطعاً غافلگیر خواهید شد.

فضای داخلی رستوران | حستوران

رنگ غالب فضای رستوران سفید است و روی دیوارها از ابزار و نمادهای مربوط به ایران قدیم استفاده شده است. یک مورد بسیار جالب در مورد سقف رستوران این است که به جای استفاده از لوسترهای مدرن از تاس‌های مسی قدیمی به عنوان لوستر استفاده شده است که به نوبه خود ایده‌ی جالبی است. در یک برای توصیف فضای داخلی رستوران می‌توان گفت شما وارد یک رستوران ایرانی شده‌اید.

دکوراسیون داخلی رستوران حستوران

در این رستوران اصیل ایرانی فضاهای شاه‌نشین، صندلی‌های لهستانی، صندلی‌هایی با روکش چرم، بشقاب‌ها و تفنگ‌هایی نشسته بر دیوار همگی بر اساس ذوق و علاقه انتخاب‌شده‌اند. میز و صندلی‌های رستوران همه از جنس چوب گردو هستند. چوب گردو از قدیم برای ساخت ابزار آلات چوبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است ولی امروزه به دلیل قیمت بالا در بیشتر موارد با ام دی اف  و لترون جایگزین شده است.

دکوراسیون داخلی رستوران حستوران | حستوران

چوب گردو از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. بافت ریز و زیبای چوب گردو، هویتی خاص و ویژه به آن بخشیده که در سلیقه همگان به عنوان یک جنس ویژه و خاص یاد می‌شود. رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای آن نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد چوب گردو است که تنها در این نوع از چوب یافت می‌شود. همچنین خاصیت کنده کاری خوب و در واقع استحکام چشم‌گیر آن در برابر فشار و کشش، باعث بالا بردن کاربرد آن در ساخت انواع وسایل چوبی من جمله مبلمان، پارکت و انواع کارهای تزئینی مثل مجسمه سازی، منبت کاری، خراطی و معرق کاری می‌شود. لازم به ذکر است که گاهی برای ساخت لوازم موسیقی نیز از این چوب استفاده می‌شود و این مورد به دو ویژگی خاص چوب گردو، یعنی انعطاف‌پذیری و حالت خوب پخش کنندگی صدا، ارتباط دارد.

به طور کلی فضای داخلی رستوران حستوران به عنوان یک رستوران ایرانی بر گرفته از فرهنگ و سنت عصر صفویه ایرانی است. صفویان دودمانی ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ هجری خورشیدی (برابر ۱۱۳۵–۹۰۷ قمری و ۱۷۲۲–۱۵۰۱ میلادی) به مدت ۲۲۱ سال بر ایران فرمانروایی کردند. بنیان‌گذار دودمان پادشاهی صفوی، شاه اسماعیل یکم است که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاج‌گذاری کرد.

برخورد پرسنل رستوران حستوران

در رستوران حستوران چیزی که بیش از هر چیزی مشتریان را ترغیب می‌کند دفعه‌ی بعد نیز این رستوران ایرانی را برای صرف غذا انتخاب کنند برخورد بسیار خوب و حرفه‌ای پرسنل رستوران است. پرسنل و گارسون‌ها همگی به صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و شما هیچ رفتار غیر حرفه‌ای از آن‌ها نخواهید دید.

برخورد پرسنل رستوران حستوران | حستوران

در هنگام ورود به رستوران و پس از نشستن پشت میز، یکی از گارسون‌ها با یک تشت و یک آفتابه مسی کوچک نزد شما خواهد آمد. قطعاً غافلگیر می‌شوید. این تشت و آفتابه مسی برای شستن دست‌های شما پیش از صرف غذا است. البته شما مجبور به این کار نیستید و می‌توانید پیشنهاد گارسون را رد کنید. ولی قطعاً شستن دست‌ها با آب و عطر بهار نارنج یک تجربه‌ی تکرار ناشدنی است که در هیچ رستوران ایرانی دیگری وجود ندارد.

arnavutköy eskort
alanyaspor haberleri